Pampeliškový med nebo sirup
Ivana
Doba přípravy
70 minut
Obtížnost

Pampeliškový med nebo sirup

Pampelišky na pampeliškový med nebo sirup neoplachujte a také je zkuste natrhat někde v uzavřené zahradě. Je to slaďák, ale uvědomte si, že třeba do čaje si dáte lžíci nebo dvě.
Average: 4.5 (8 votes)

Ingredience

Pampeliškový med ingredience

300 květů pampelišek
1 l vody
1 citron (šťáva)
1 pomeranč (šťáva)
90 dkg třtinového cukru (krupicového nebo krystalového)
Reklama

Postup přípravy

  • Z květů pampelišek vyženeme případnou havěť, neoplachujeme je, dáme do hrnce a zalijeme vodou.
  • Vaříme mírně ½ hodiny.
  • Přecedíme a z květů vymáčkneme zbytek šťávy. Přidáme šťávu z citronu a pomeranče, přisypeme cukr a vaříme tak dlouho jak chceme mít med nebo sirup hustý.
  • Naplníme do skleniček a pampeliškový med je hotov.
Počet porcí
1 sirup

Uvařili jste tento recept? Pochlubte se nám i našim návštěvníkům :-)

Nahrání fotografie či přidání komentáře je možné po registraci.

Podobné recepty

Reklama
Lucie (neověřeno)
29. 4. 2011 22:26:02

In reply to by radka (neověřeno)

Dobrý večer,já zrovna medík dovařila a taky jsem přidávala tmavý cukr a medík je krásně hustý,takže tím to asi nebude...

Nepřihlášený (neověřeno)
29. 4. 2011 13:55:05

In reply to by radka (neověřeno)

Letos se na pampelišový med teprve chystám, ale vloni se mi stalo něco podobného a protože mi to bylo líto, tak jsem to ještě dala znova provařit a krásně zhoustnul také si myslím, že to mohlo být tím cukrem. S pozdravem Jitka.

ivana.m
28. 4. 2011 21:36:12

In reply to by radka (neověřeno)

Ahojky Radko, tak jestli to nemůže být tím cukrem nevím, ale už jsem také vylévala a vařila znovu. Ovšem nezapomeňte že to nikdy nebude tak husté jako med. :-) Ivana M

radka (neověřeno)
28. 4. 2011 20:38:18

Tak jsem vařila v tomto týdnu druhou várku . První vypadá dobře, ale do druhé jsem přidala tmavý cukr, vařila jsem déle a je totálně řídký, v podstatě jak štáva do vody. Napadlo mě, jestli by byl problém, kdybych ho ze sklenic vylila zpátky do hrnce a znovu nechala vařit. Mám ho 10sklenic, tak je mi líto, že se to nepovedlo.Myslíte, že to může být tím "nečištěným" cukrem?
Děkuji

Olča (neověřeno)
25. 4. 2011 14:57:10

Dobrý den,
včera jsme byli s přítelem na výletě s pejsany a najednou jsme se ocitli na louce plné pampelišek a tak nás napadlo, že si uděláme med. Jen co jsme přišli domů, hledám nějaký recept na netu a narazila jsem na ten Váš. Pampelišky se mi louhují už od včera, takže dnes budu pokračovat. Jsem moc zvědavá a těším se, jak se mi povede. Tímto děkuji, za šikovný recept. Přeji krásný den :-)

Ivanko vypadá to dobře! nechala jsem to louhovat a přes noc se ta hořkost úplně ztratila, teď už to vařím s cukrem a voní to teda náádherně. Všichni mi kolem toho chodí jak mlsní kocouři :-) Takže doufám, že se to povede! Vařím to ze 6 dávek, tak pak dám určitě vědět, jak se povedlo :-)

Moc díky za rychlé rady a hlavně za tyhle super stránky, chodím sem často a ráda:-)

Mějte se krásně
Jana

Dobrý den paní Jano, to je špatné a nejhorší na tom je že nevím proč Obrázek odebrán. Já když trhám pampelišky tak tam mám taky kousky zeleného a nikdy jsem to neměla hořké. Teď jsem koukala na nějaké webové stránky a tam někdo píše že se pampelišky trhá i s tím zeleným ale musí se hned zpracovat, jinak zhořknou. Já když je natrhám, tak hned je zpracovávám, tak tohle by mě ani nenapadlo a nevím jestli je to pravda.Ovšem já tam nenechávám ani kousek toho stonku ve kterém je právě takové bílé hořké mléko.Ivana M

Jana (neověřeno)
23. 4. 2011 15:48:54

Paní Ivanko, prosím Vás, zrovna podle Vašeho receptu vařím med, jsem na začátku, takže jsem si donesla pampelišky z louky a povařila jsem je. Ochutnala jsem ale ten "rozvar" a je strašně hořký. Je to tak v pořádku, nebo jsme někde udělali chybu? Sbírali jsme samozřejmě jen květy, ale sem tam někde kousek stonku zůstal, myslíte, že je to tím? Abych tam nenasypala cukr a pak to celé nevyhodila... Děkuju moc za radu a ať se daří :-)

Děkuju Vám za recept na med z pampelišek,právě jsem ho dodělala,krásně voní.Také ho mám trochu do zelena,ale po slití do sklenek a vychladnutí dostal krásně tmavou barvu,jako med lesní:-)Mám 2letou dcerku a těším se,že si udělám zásoby na zimu do čaje.My jsme tedy k pampeliškám jěště přidaly asi 50 kvítků z podbělu,je dobrý na kašel.Vařila jsem na plynu a bylo hotovo asi za třičtvrtě hodinky a to jsem zjistila jen náhodou,když jsem položila vařečku stranou,už mi tuhl:-)celou dobu jsem ho udržovala pod pěnou,jen aby nevytekl na sporák.Těším se,až začne černý bez,poohlídnu se po receptu na štávy a nějaké zpracování.Děkuju Vám za tento recept,na tyto stránky se budu ráda vracet.
Také jsem četla příspěvek toho makrobiotika,nebo co to bylo za pána a ráda bych ho poslala někam házet 8 hodin lopatou,aby začal přemýšlet,kolik si dá knedlíků a ne lamentovat nad cukry pro děti.Pane,moje dítě běhá celé dny venku,baští s náma vše,tělíčko má bez špíčků chodíme plavat a ve sněhu jsme taky tři hodiny venku a jsme zdravý,jako řípa.Já jenom,aby jste tu nemotal maminkám hlavu s nějakou zátěží a věnoval se chlapským věcem.S tím,že o tom něco víte u mne těžko obstojíte,protože každá máma ví o svém dítěti nejvíc.
...zdravím všechny kuchařinky ....Ester

Dano, tak tam asi pustilo víc zelené z těch pampelišek, ale to určitě nevadí :-) Jestli jste tam nenechala třeba delší konce. Recept bych měla přetočit a určitě ho přetočím, ovšem hned tak sem nedorazí, protože mám připraveno dost dalších receptů na vložení :-) Ivana M

Eva (neověřeno)
19. 4. 2011 13:49:56

milá paní ivanko. pročítám si diskuzi tady u medu, protože mě tyhle domácí produkty zajímají. někde asi uprostřed píšete, že budete dělat nějaký sirup na kašel z jitrocele. mohu se zeptat jak to dopadlo, jestli jste ho dělala a nebo ještě ne a jestli přibude i video? moc pěkný den vám přeji.

Dana (neověřeno)
19. 4. 2011 12:01:49

Ivanko med právě vařím a vypadá to pěkně. Akorát se mi zdá, že ho mám trošičku tmavší a zelenější než vy na videu. Je to tak v pořádku? Čím to může být? Ještě se zeptátm budete tento recept přetáčet? Díky Dana.

Ano Jano, to máš určitě pravdu. Ten jitrocel, to bude asi opravdová léčivá "bomba"! Je blbé, že se neobejdeme bez toho cukru, ale alespoň se to nevaří a tím pádem neznehodnocujeme vše, co je v bylinkách pozitivní. A také ten Tvůj sirup z jitrocele, nebudeme mazat na chleba s máslem. Hned se jdu po nějakém podívat, ale pochybuji, že ho objevím dostatek. Jinak díky.

Dobrý den Ivano. A neumíte také med z bezinek a nebo tu šťávu? Loni jsem ji dostala, (tu šťávu) chutnala mi moc a tak jsem si ji schovávala jako křeček a pak jsem láhev chtěla otevřít, trochu jsem to protřepala, aby se to hezky promíchalo, odšroubovala a vystříkl mi obrovský gejzír do vzduchu. Nedalo se to zastavit a než mne napadlo vyběhnout na zahradu, "vymalovala" jsem sladkou limonádou co se dalo v kuchyni a na chodbě. Tak bych byla ráda, kdyby mi někdo poradil méně nebezpečný recept. Předem děkuji každému, kdo má dobrou radu. Že netřepat, to už vím, ale jak tedy promísit bez třepání? Anebo hned vypít? Nojo, ale já bych si chtěla udělat zásobu. Jsem obklopena bezinkami ze všech stran, a ta limoška byla chuťově fakt SKVĚLÁ. Ještě jednou díky...

Milá Karolínko, jsi, jak je vidět, zvídavá holčička, a k tomu Ti gratuluji. Jen bádej a sbírej poznatky kde se dá. Ani odvaha Ti nechybí k tomu, aby ses zapojila do diskuze dospělých. Jen tak dál, držím palce do dalšího života!

ivana.m
8. 4. 2011 13:09:11

In reply to by Misa (neověřeno)

Dobrý den Miso, no je pravda že ho mám hustší, díky tomu provaření, ale zase se mě do letoška dole usadilo trochu cukru a musím to zahřát :-) Ať se daří . Ivana M

Misa (neověřeno)
8. 4. 2011 11:01:21

Dobrý den, od malicka jsem mamce pomahala sbirat pampelisky a na med se kazdy rok tesila. Nikdy ji ale tolik nezhoustl a hrozne ji to rozcilovalo :o) letos ji ho chci přivést a zkusim podle Vaseho receptu, za který moc moc děkuji! Vase stránky jsou nejlepší ze všech webů o vaření co znám!

Dobrý den Jarku, tak to není v mých silách, já když chci něco přetáčet, tak se podívám na stránky jestli je to přetočené a podle toho se zařídím. Seznamy které dám vždycky synovi, aby to přeměnil, tak ty vyhazujeme :-) Ivana M

moniiikaaa (neověřeno)
15. 5. 2010 08:15:15

Dobrý den, chtěla bych se ejště zeptat, za jak dlouho se ten pampeliškový med může jíst, když jsem ho dovařila včera asi ve 4 hodiny. Někde jsem četla, že až za tři dny...

moniiikaaa (neověřeno)
13. 5. 2010 16:39:30

Dobrý den, chci se zeptat, jestli nevadí, pokud do medu dám cukr krupici, nebo jestli tam ten krystal prostě musí být.

ivana.m
13. 5. 2010 06:37:05

In reply to by Nepřihlášený (neověřeno)

Také zdravím, tak to jste vyjímka :-) Většinou si každý stěžuje, že je řidší a musí ho vařit déle. Fakt nevím čím to je :-) A doufám že nebudete muset rozbít skleničky :-) Ivana M

zdravím tak jsem dneska dokončila med podle videa,musím říct že je moooc dobrý akorat se mi zda moc husty ,nevím čím by to mohlo bít a to jsem ho nevařila celou hodinu a na malý stupeň,no nevím snad nebude jak betom až zatuhne uplně....

Vařím pampeliškový med každoročně a nedokážu si zimu bez něho představit. Připravuji ho sice maličko jinak, ale přesto oceňuji Váš návod včetně videa - je to opravdu srozumitelné a může to přímo podle něho udělat i člověk, který by to chtěl zkoušet poprvé. A nakonec je dobře i to přetečení na čtyřce, protože se člověk poučí a bude s tím počítat. :o) Máte to opravdu hezky připravené.

Verka82 (neověřeno)
5. 5. 2010 12:25:49

Ahojky :-)
Tak jsem tento med už letos dělala 2 várky.Na první jsem neměla moc času,tak jsem jí vařila s cukrem na dvakrát.Pak jsem dala jednu skleničku tcháňovcům(ještě jsem ho nalila do skleničky od medu) a hodně dlouho mi tchán nechtěl uvěřit,že je opravdu pampeliškový,jak je krásně hustý.Druhou várku jsem už vařila podle návodu.Je taky dobrý.Dáváme ho hlavně do čaje(teda já i na pečivo) a tam na hustotě opravdu tolik nezáleží :-)))Děkuji za recept a přeji krásný (ikdyž trošku uplakaný) den :D

Návštěvník (neověřeno)
5. 5. 2010 11:17:44

zdravím všechny "medařky" a měla bych možná radu, jak docílit ideální hustoty.
Aspoň mně to tak pokaždé vyšlo. Jednak : množství medu závisí od množství cukru.
Ani ne od množství vody ani květů a ideální hustoty docílíte, když vydržíte do momentu,
kdy vám med začne natolik pěnit, že i když už je na dně, tak vám hrozí, že přeteče (přepění) a nutí vás to, to neustále míchat. Pak už stačí povařit tak 10 minut a máte med, jak od včelaře:-)

Ahojte všichni, kteří tento med vaříte. Vařila jsem také med z pampelišek před pěti lety. Stále se mi zdálo, že je řídký a tak jsem dobu vaření protahovala a výsledek byl takový, že nešel vůbec nabrat ze sklenice Byl tvrdý jako beton.

Ahojky Gabčo, ale myslím si, že když se přidává třeba jenom do čaje, tak nemusí být tak hustý :-) Já jsem ho dříve vařila hodně dlouho abych vyvařila víc vody, ale teď ho klidně nechávám řidší. :-) Přeji hezký den. Ivana M

Gabča (neověřeno)
3. 5. 2010 08:20:59

Ahoj, tak med se povedl, ale vařila jsem ho jen tu hodinu a to je podle mě málo, med je takový řidší, podle mě je lepší vařit med tak 1,5h

Víťa (neověřeno)
29. 4. 2010 11:53:20

Pročetla jsem si názory na tento pampeliškový produkt a musím se na jednu stranu zastat pana Karla, ale na druhou i maminek. Pan Karel má pravdu v tom, že jde jen o vodu s cukrem ochucenou pampeliškami, protože si nědělám iluze, že po několika hodinách vaření zůstane v tomto produktu něco pro zdraví prospěšného a s výživovými hodnotami medu se to absolutně nedá srovnat. Ale na druhou stranu bych to rozhodně nesrovnávala s medy dováženými s Číny a jinými produkty v hypermarketech nabízenými!
Pampeliškový "med" si doma vyrobíme a víme přesně, co jsme do něj dali. A i kdyby to měla být jen voda se třtinovým cukrem, ochucená pampeliškami, které víme, odkud pochází, tak je to pořád zdravější, než to, co si koupíme jako "skutečný" med v obchodě!
Rozhodně raději svému dítěti osladím čaj svým výrobkem, než něčím, o jejímž složení nemám ani ponětí! Pampeliškový "med" vyráběla moje maminka i já(nemám rozhodně známky nadváhy), ale samozřejmě, že s pravým medem od včelaře se srovnat nedá a ani by se srovnávat neměl, jde čistě o domácí produkt!
Přeji všem příjemné chvíle nad pojídáním pampeliškového "medu" a panu Karlovi nad výrobky s Číny;o)

Nepřihlášený (neověřeno)
10. 2. 2010 21:40:04

No tak medem bych to nenezvala. Zahustilo se to jen a pouze proto, ze tam byl cukr. A to se Vam zahusti i treba s pomerancovou stavou a budete to nazyvat pomerancovy med?:-) Od zname jsem slysela, ze pampelisky jsou velmi zdrave, ale lepsi, nez kvety jsou listy, ktere pridavate do salatu, protoze jsou cerstve, neuvarene.

Karolína R (neověřeno)
24. 1. 2010 15:53:21

dobrý den já si myslím že pampeliškoví med je opravdu velmi dobrý,zdraví a léčivý :-) Znovu říkám že mi je pouze jenom 12 let ale každý tady může vyjádřit svůj názor i když sem malá :-) p.Karle myslím že v něčem máte pravdu v tom medu který se dováží z Číny ale ve 2 věci nemáte pravdu když maminky krmí své děti jak vy říkáte nezdravímy medy.Jestli to dětem může tak proč ne?I jestli je to nezdravé nebo zdravé?Vy asi možná ste nějaký odborník přes tyhle věci ale můj soused je včelař a jěno málo my řekl takže tohle to je můj názor asi budete říkat že sem moc mala ale tohle je můj názor a doufám že to nikoho neurazí :-)
pěkný den přeje
Karolína R. :-)

JanaA (neověřeno)
27. 10. 2009 20:12:17

Včelaři pampeliškový med je starobylé označení,tradované přes prapraprababičky a myslím,že všichni ví,že jako med se označuje pro svou medovou barvu a konzistenci.
Jinak kdo se chce ještě připravit na zimní virozy - ještě jde najít listy jistrocele (pokud tedy nebydlíte na horách a nejste zasněžený). Výborný a jednoduchý jitrocelový sirup - natrhat listy, proprat, osušit a skládat do skleniček - vrstva listů, pak vrstva cukru, zas vrstva listů a tak dále. Navrch patří cukr. Sklenice pak uzavřít a nechat šest týdnů v temnu. Pak scedit přes sítko a sirupek dát do lahviček - jen počítejte s tím,že z velké sklenice listů je malinká lahvička sirupu. Ale na kašel je to jedna báseň!

Trochu Vás musím opravit. Z pampelišek se MED nikdy neudělá!!! Je to pouze pampeliškový sirup - ikdyž dobrý. MED je pouze produkt včel, které k tomu používají činnost svých sekretů - to se cukrem, pomerančem ani citronem nenahradí.

Zdenička (neověřeno)
20. 7. 2009 12:59:59

Ahojky všem kuchaříkům.Já jsem si odtud opsala recept ještě když byly pampelišky.Meďík jsem vyskoušela.Díky skvělému receptu jsem i na poprvé náramně zabodovala!!!!Má mamka letitá kuchařka válela oči.Jelikož je medík i léčivý tak bych tímto chtěla moc poděkovat paní která má tyhle stránky.Ráda je budu navštěvovat.Děkuji Zdenička Vrbno pod Pradědem

Přidat komentář

Omezené HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.